When journalists are called the fourth power and are playing a public watchdog role, who is making sure that journalists and media organisations adhere to their standards and ethics and who watches over these standards without endangering freedom of the press? With the digital transformation in the media and the widespread of disinformation, media self-regulatory framework plays an ever-important role in upholding standards in journalism while preventing state intervention through media regulations to stifle media freedom.
The European Federation of Journalists (EFJ) , six European press councils and academics of two universities , created a consortium to launch the project “Media Councils in the Digital Age” with the aims to support the European models of media self-regulation through a network of press councils – the Alliance of Independent Press Councils of Europe (AIPCE).
The project will look at the digital challenges through four main works: academic research to provide data and analysis on the practice of existing press councils, awareness campaigns to promote media self-regulation, visibility and exchanges of media councils’ works on the international scene and strengthening of weak organisations including providing financial support to future press councils.
The project started on 1 October 2019. The kick-off meeting was joined by UNESCO expert, Adeline Hulin, and European Commission policy officers, Suzanne Vanderzande and Maciej Styczen.
This is a pilot project partly funded by the European Commission (DG CONNET) and implemented by the EFJ together with the press councils in Austria (OP), Germany (TDP), Ireland (PCI), Belgium (RVDJ and CDJ), Finland (JSN) and the Universities in Belgium (ULB) and Spain (FB).
https://europeanjournalists.org/media-councils-in-the-digital-age/
À l’occasion de son 10ème anniversaire et dans le cadre du projet « Media Councils in the Digital age » porté par un Consortium européen[1] qui rassemble plusieurs conseils de presse européens, des universités et la Fédération européenne des journalistes, le Conseil de déontologie journalistique (CDJ) a le plaisir de vous inviter au Forum européen qu’il organise sur la question des défis de l’autorégulation journalistique à l’ère numérique. LIRE PLUS
A quoi peuvent bien servir les conseils de presse (ou conseils de déontologie journalistique)? Une vidéo de promotion grand public cofinancée par la Commission européenne et soutenue par le Conseil de déontologie journalistique (CDJ – Belgique), lancée ce jour par l’ensemble des conseils presse européens et leurs partenaires, rappelle le rôle et les atouts de cette instance encore méconnue du public autour d’un message central : si vous voulez une information de qualité déontologique, travaillez avec nous ! LIRE PLUS
Absorbés par leurs tâches quotidiennes, les conseils de presse ont rarement l’occasion de se pencher sur leur rôle, leur organisation et leur avenir. Pour la deuxième édition du projet « Media Councils in the Digital Age » (MCDA), le Conseil de déontologie journalistique (CDJ) belge a donc décidé d’organiser les « Media Councils Debates », une série de six webinaires portant sur la transition des conseils de presse vers l’ère numérique. L’ouvrage qu’il vient de publier résume la teneur de ces échanges, qui posent incontestablement les bases solides du dialogue à venir entre les conseils de presse et tous les acteurs impliqués dans le débat relatif aux médias d’information et à leur crédibilité.
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